O femeie frumoasă într-o afacere frumoasă

P.Z: Salut, Alia. Îmi amintesc cum ai lucrat pentru noi la allfun-e. Și știu că de mult timp ești proprietara XO Studio. Dar nu-mi amintesc când ți-ai început afacerea?

Alina: cu 8 ani în urmă. 

P.Z: Scuze pentru întrebarea indiscretă. Și câți ani aveai atunci?

Alina: 22 de ani. 

P.Z: O decizie îndrăzneață. În 2012, la Chișinău deja nu mai era lipsă de agenții de evenimente. 

Alina: Aceasta nu a fost o decizie îndrăzneață, ci a fost una de oțel. Aveam 22 de ani și, relativ vorbind, nu aveam ce mânca. Îmi doream să câștig și, în același timp, să fiu absolut independentă. 

P.Z: Dar ai avut deja măcar ceva experiență cu evenimentele? Altfel, este ca și cum ai sări dintr-o barcă în mijlocul unui lac pentru a învăța să înoți… 

Alina: Înainte de asta, am lucrat la HoReCa. Specificul muncii, de exemplu, karaoke sau club de noapte, era mai mult sau mai puțin clar și aproape de mine. Și apoi a existat o mică experiență de cooperare cu «Curtea Vânătorului» în organizarea concertelor. De trei îmi amintesc exact – concertul lui Boiarskii, Ottawan și Guf. 

P.Z: Pot fi considerate – aproape universități. Și cum a început agenția de evenimente XO Studio? 

Alina: Am început cu organizarea unei nunți. Am stricat totul, dar măcar clienții au fost mulțumiți! 

P.Z: Adică prima clătită a fost un eșec? 

Alina: Da. Un mare eșec. 

P.Z: Și cum te-ai descurcat cu asta? Mă pun în locul tău. 22 de ani, un început, speranțe și dintr-o dată totul merge prost. 

Alina: M-am descurcat simplu. M-am deconectat în mașină în drum spre casă, apoi am început să mă gândesc, să mă pregătesc pentru încă câteva evenimente, noi chiar din start aveam mai multe comenzi de una. 

P.Z: Multe dintre agențiile de evenimente lucrează și în străinătate? Măcar acolo a trecut totul fără greșeli? 

Alina: Tot timpul se comit greșeli. Dar am învățat o lecție bună de la primul eveniment. Așadar, de exemplu, când am făcut o nuntă mare pentru 300 de persoane la Mamaia, în România, pe plajă, atunci, deși au fost destule lacune în timpul pregătirii, clienții au spus după nuntă că aceasta a fost cel mai bun lucru care li se putea întâmpla. 

P.Z: Îți amintești detaliile? Trebuie să fi fost cineva din cunoscuții tăi? 

Alina: Nu. Nunta a fost «elvețiană», mirele român, iar mireasa din Rusia. Am fost găsiți cumva întâmplător, pentru că organizatorii aveau nevoie de o agenție, care să poată vorbi limba rusă cu mireasa și invitații ei. Pentru nunta propriu-zisă, am săpat întreaga plajă, am montat un podium și copertine, am organizat toate echipamentele și am lucrat cu artiștii. Mai mult, de ce vorbesc de lacune, fără de care nici un eveniment nu se petrece, cu două zile înainte de eveniment aflăm că nu putem transporta din Moldova echipamentele pregătite din cauza procedurii de devamare. 

P.Z: ȘI? 

Alina: Și în două zile am găsit tot ce ne trebuia în România și am reușit să asamblam totul la timp înainte de eveniment. 

P.Z: Dacă astăzi, după opt ani, ai face un portofoliu reprezentativ pentru XO Studio, ce evenimente ai posta ca fiind cele mai tari? 

Alina: Cu siguranță, nunta de la Mamaia. Deschiderea centrului auto Land Rover - Jaguar. Mai multe nunți și zile de naștere, unde pregătirea a durat șase luni, iar în realitate ne petreceam cel puțin o oră sau două în fiecare zi pregătindu-ne pentru aceste evenimente. A! Și zona VIP a concertului Prodigy de la Chișinău. Jenea Boico (Eugen Boico, Director General al Publicis Moldova, nota xoflowers.md) mi-a încredințat această sarcină, îmi tremurau genunchii când am preluat-o, dar până la urmă sunt mândră că mi-a fost încredințată anume mie. 

P.Z: Îți amintești «hiturile» evenimentelor? De tipul «și acum tortul va ateriza cu parașuta!». 

Alina: Torturile nu au aterizat cu parașuta. Dar îmi amintesc cum a fost adus un tort special de la Moscova pentru un eveniment privat. El lumina, se învârtea și în general, îndeplinea un asemenea set de funcții pe care nimeni în Moldova nu s-a angajat să le implementeze. Și, în același timp, era și comestibil. 

P.Z: Ok. Istoria XO Studio este frumoasă. Să trecem la vremurile grele de astăzi. Și, în special, la agențiile de evenimente. Voi ați nimerit în cea mai proastă sferă. Este imposibil de lucrat și nu se știe când va fi posibil. Mai rău decât restaurantele și centrele de fitness. 

Alina: În ajunul carantinei, atuul XO Studio a fost așa. Compania avea 16 angajați cu normă întreagă și încă 10 angajați part-time. Exista un birou și un depozit. Ambele erau închiriate. Depozitul – 1000 de metri pătrați. Umplut la capacitatea maximă cu scaune, mese, veselă, echipamente. Recent, s-au acumulat atât de multe încât, pe lângă evenimente, am început să câștigăm bani prin închirierea echipamentelor. Aceasta este o dezvoltare absolut naturală a afacerii evenimentelor. Și nu te poți descurca fără scaunele tale, atunci când ai nevoie. Dar nici nu le poți folosi în fiecare zi. A! Și vreo 60 de avansuri pentru viitoarele evenimente. 

P.Z: Un atu perfect cu o zi înainte de carantină și o greutate mare a doua zi «după»… 

Alina: Da. Stoparea era completă. Am înțeles clar că în orice caz este - ****, îmi cer scuze pentru franceza mea. O stopare pentru mult timp și nici nu înțelegeai cât de mult. Dar cu siguranță, nu suntem sfera care va avea voie să lucreze nici măcar în a treia, a patra, sau măcar o oarecare coadă. 

P.Z: Panică? 

Alina: Nu. Nu a fost nici o panică. Era necesar să «mă ocup» cu ceva. Și două săptămâni mai târziu am scos echipa la depozit. Ei la mine toți sunt creativi, sunt obișnuiți să lucreze non-stop de-a lungul anilor. Așa că am decis să facem măcar ceva.
De exemplu, din moment ce era perioada dinaintea Paștelui, am început să fac coșuri cu flori, întrucât aveam foarte multe rechizite. 

P.Z: ȘI? A fost vreun rezultat? 

Alina: Nu rezultat, ci împușcătură. A împușcat astfel, încât am plecat într-o lună în plus și într-un plus serios. Și nu în detrimentul clienților corporativi, ci din contul bazei de clienți de persoane fizice.

După prima săptămână, am venit acasă și mi-am spus: «Iată, următorul tău pas, care doar țipă: Ocupă-te de mine!». Și, sincer, m-am bucurat că peste geam era carantină. Pentru prima dată în opt ani, am avut timp să mă gândesc calm la lucruri și să mă ocup de o nouă direcție a afacerii. 

P.Z: Cum o definești pentru tine? 

Alina: Ca o afacere floristică. 

P.Z: Ce ai reușit să faci în timpul carantinei? 

Alina: În patru săptămâni, noi am realizat o reproiectare completă a biroului. El era pentru munca internă, acum acesta este companie floristică. Am făcut reparație și am achiziționat toate materialele necesare. Am dobândit din Moscova mai multe cursuri de pregătire în floristică, le-am urmat și eu și am pregătit echipa. Pe 12 iunie a fost deschiderea unui nou birou. Dar mă simt așa de parcă sunt în acest domeniu de câțiva ani. 

P.Z: Alia, ultima întrebare. Deja în calitate de proprietară a afacerii floristice. Ce flori sunt preferatele tale? 

Alina: Garoafele. 
 

Pavel Zingan.https://pavelzingan.md/alya-tropanec-za-vremya-pandemii-my-otkryli-novyj-biznes/

P.S. Interviul a fost publicat pe 19 iunie 2020, când totul abia începea. Actualmente compania XO Studio FLOWERS – este un brand renumit în Moldova prin stilul său unic, nivelul înalt de deservire și calitatea producției floristice.